Träningstips: Ben och rumpa

maj 17, 2016

Tänkte att jag skulle köra igång med lite träningstips med tillhörande youtube-klipp eftersom jag själv tränar och vill även ha lite inspiration och mer motivation till nästa gympass. Varje tisdag ska jag ha två olika träningsformer för olika kroppsdelar. Nu kör vi!

Bulgariska utfall

Bulgariska utfall är som ”vanliga” utfall fast med bakre benet på en höjd.
Innan du börjar är det bra att tänka på hur du står så att kroppen tränas rätt. Kom ihåg att ha benen och fötterna placerade "höftbrett". Stå på stadiga ben och tänk på vara så rak som möjligt. Nacke, höft och knä ska skapa en rak linje och röras framåt och låt knät sjunka ner mot marken. Kör med samma ben upp och ner och byt därefter. Tänk även på att spänna magmusklerna medan du gör din övning.
Här kommer ett bra klipp för er som vill se hur bulgariska utfall ser ut.

Benböj

Stå rakt med fötterna i symbios med höfterna (höftbrett), lätt böjda knän, spända magmuskler och fram med bröstet. Fötterna ska placeras lite åt sidorna, samma håll som knäna pekar när du böjer på benen. Böj på benen och sätt dig neråt, som du ska sätta dig på en stol. När du kommit ner i sittande position trycker du ifrån med rumpmusklerna för att komma upp till stående position igen.
Hittade ett jättebra och utförligt klipp vad man ska tänka på och hur man ska utföra övningen.

You Might Also Like

2 kommentarer

  1. du verkar så himla duktig och aktiv via instagram, jag är avundsjuk!! :D snart kommer jag nog igång själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tusen tack!! Så glad jag blir! ;-) När man väl "kör igång" så blir man lätt hooked. :-) Tack för din kommentar! <3

      Radera

Like us on Facebook

Flickr Images